Mi deca sa kolodvora ZOO


Ni jedno društvo ne voli čuti golu istinu o sebi u kojoj se otkriva njegova bezdušnost, materijalistička opsesija i potpuna odvojenost od prirode. Međutim, kada se iz takvog društva pojave dramatične slike mladih koji sve dublje tonu u poroke, čovek mora da se zapita koliko je to društvo, u stvari, zdravo u svojoj osnovi.
Sasvim slučajno, setila sam se jutros knjige koju sam kao tinejdžerka bukvalno progutala u jednom dahu nakon što sam je dobila na poklon za rođendan od najbolje drugarice. Knjige koja je u meni stvorila imaginarni svet poroka u kome, nakon toga, sebe nikako nisam videla. I možda se ne bih setila baš nje, da se nisam vozila po gradu i ugledala neke klince na pešačkom prelazu koji su delovali kao da se nalaze između jave i sna. Setila sam se sebe iz neke druge priče u Zaječaru kako trčim preko ulice od zgrade do medicinske škole, dobrog starog profesora istorije koji je svake večeri pratio nas tinejdžere po gradu pod izgovorom da mu je to « obaveza pošto nam je on i otac i majka u tuđini », mog oca koji je uvek i sve « čvrsto držao u svojim rukama » i nekih klinaca iz ulice sa kojima sam odrasla, a kojih više nema. Setila sam se priče o časopisu Stern koji je svojevremeno napravio reportažu u nastavcima o devojci sa S-bahn stanice Zoo iz koje je, kasnije, nastala knjiga koja je meni otvorila vidike i pokazala mi put kojim ne smem da idem. … Ne znam koliko puta sam je pročitala u srednjoj školi. Surovo realna, bez imalo ulepšavanja, obogaćena fotografijama svih ljudi — odnosno dece koja nisu imala šansu da postanu ljudi. Dramatična ispovest devojčice Christiane F., koja je sa margine posrnulog društva rano zakoračila u pakao droge, tražeći zaštitu, mir i vlastiti identitet ostavila je veliki utisak na mene tinejdžerku na školovanju u drugom gradu, samu i prepuštenu sebi,u doba najteže inflacije i opšte psihoze u društvu.
I sada, dok pokušavam da smislim kako bih ovu knjigu opisala u par reči, jedino mi na pamet pada droga, Berlin iz 1978., Hladni rat, železnička stanica, prostitucija, matori perverznjak, sumorni soliteri velegrada i deca izgubljena u svetu iluzija.

Dramatična ispovest devojčice koja je sa margine posrnulog društva rano zakoračila u pakao droge.

Dramatična ispovest devojčice koja je sa margine posrnulog društva rano zakoračila u pakao droge.

Priča mlade devojke počinje u dehumanizovanoj okolini berlinskog Gropiusstadta, gde beton guši svaku travku i otima svaki kvadrat prostora. Porodična klima je doslovce otrovana nerazumevanjem, nasiljem i egoizmom. U svemu tome, čini se da je skok kroz prozor jedanaestog sprata nebodera jedini izlaz iz bede i očaja takva života. Ova knjiga otkriva vrlo tužnu stranu ljudskog društva, jer govori da mlade putem heroina i droge ne vodi ludost neke zločeste dece , već neljudsko stanovanje u visokim tužnim i izolovanim soliterima, potiskivanje dečije igre, loši međusobni odnosi roditelja, izolacija i maltretiranje u školi.
U svom nesrećnom detinjstvu, nakon neljudskih batina dobijenih od oca, devojčica nailazi na pomisao o samoubistvu, ali otac taj isti otac i mučitelj sprečava njenu nameru. Ipak, presudni “skok” u potpuno drugom pravcu za maloletnu devojčicu će se desiti njenim polaskom u srednju školu. Christiane tada otkriva do tada nepoznati svet malih ljudi sebi sličnih i istovremeno biva fascinirana činjenicom da su svi oni « cool », odnosno mirni, hladni i neosetljivi na udarce društva u kome žive. Međutim, ona još ne zna da je to i stvarno hlađenje, unutrašnja smrt, koja počinje prelaskom sa blažih na “tvrđe” opijate i koja je gotovo uvek praćena fizičkim propadanjem tela i suženjem svesti.
Kompleks « totalnog autsajdera » u takvom društvu može se prevazići samo na jedan i jedini mogući način: uvek treba biti luđi i originalniji. Mora se otići « korak dalje » kako bi se izborilo mesto i obezbedilo poštovanje u društvu. Odbačena od svih, Christiane prihvata taj put iako je potpuno svesna da klizi potpunom stranputicom. U jednom trenutku, ona čak priziva pomoć od jedinog mogućeg stvorenja koje oseća svojim : « U jednom sam trenutku poželela da me majka uhodila, pa da se iznenada nađe pored mene i odvede me kući. Onda sam zaspala ». Od tog trenutka počinje njen put u prostore užasa : diskoteke, podrume i zloglasni “Kolodvor Zoo”, gde se propale egzistencije guše u sopstvenom smradu, obamrlosti i pustoši.
«U jednom sam trenutku poželela da me majka uhodila»

«U jednom sam trenutku poželela da me majka uhodila»

Jedva zakoračivši u 14.godinu, Christiane je već ovisnica o heroinu koja odlično poznaje berlinsko podzemlje sastavljeno od prodavača smrti i uvek novih i mladih kupaca. Do droge dolazi na sve moguće načine,a najčešće prodajom svog vlastitog tela matorim perverznjacima. U večitoj potrazi za parama, Christiane će surovo upoznati nastranu,bednu i izopačenu stranu ljudi – naličje sveta u kome se jedni guše u luksuzu i dosadi, a drugi tonu u mračnu močvaru. Razapeta između deteta u sebi i heroinskog zavisnika, Christiane sreće ljubav svoga života : mladića Detlefa,takođe heroinskog zavisnika.Apstinencijske krize, pokušaj odvikavanja i ponovni povratak na heroin samo su neke od scena u knjizi od kojih se tinejdžeru lako zavrti u glavi čitajući ovu dramatičnu ispovest.Šokantan je doživljaj bolnog kidanja veze sa majkom koju je « izneverila i izdala ». Nakon svih pokušaja pružanja pomoći, majka u očima svoje ćerke vidi još samo « strah i očaj » ne sluteći da su te oči već videle dubinu vlastitog groba. U trenutku kada pročita vest o smrti svoje 14-godišnje prijateljice, Christiane dolazi do poražavajućeg zaključka : « Kao da su novine pisale o mojoj smrti. Nije mi bilo jasno da li oplakujem sebe ili Babsi ».
Neprestalna nada da će jednom prestati, da će se skinuti sa heroina i živeti normalnim životom je očajni pokušaj mlade devojke da pobegne iz pakla zavisnosti.
Pitanja i moralne dileme koje pred nas stavlja ova knjiga, tiču se doslovce svakoga od nas. Mi smo ti koji grade društvo u kome naša deca žive. Nisu samo ljudi sa « druge strane zakona » indikatori takvog stanja. Sistem vrednosti društva danas doveden je u pitanje činjenicom da je sve veći broj onih koji su zavisni od neke vrste droge. Činjenica je i da institucije ne pokazuju volju da odgajaju slobodnog čoveka, sposobnog da odlučuje i stoji iza svojih odluka. Tome u prilog ide surova istina našeg doba da je heroin postao lako dostupan i u najzabačenijim delovima sveta. Ovo više nije slobodan svet, jer društvo čiji se temelji grade na negiranju jednog od najopasnijih problema današnjice i njegovih uzroka, ne može imati zdrave korene u svojoj osnovi. Loši međuljudski odnosi, društveni egoizam, izolacija i maltretiranje koje je sve više prisutno u društvu, očigledno nailaze na otpor generacija koje su na pragu svog života već prozrele šupljine, mane i nastranosti takvog društva.
Sa druge strane, ova knjiga bi trebala biti putokaz današnjim generacijama u cilju edukacije mladih, jer u društvu bez jasnih vrednosti lako se posrće. Neophodno je pokazati deci pravu sliku heroinskog zavisnika od trenutka u kome se počinje preko toga gde ta zavisnost vodi, pa sve do samog kraja koji je (blago rečeno) JEZIV!


Knjigu koja je u meni stvorila imaginarni svet poroka do koga nikada nisam želela da stignem, i danas ljubomorno čuvam u svojoj biblioteci. Jednog dana, ne tako daleko, pokloniću je svojoj deci sa istom namerom sa kojom je ona poklonjena meni. Da im pomogne da shvate zablude i iluzije sveta u kome žive i da im pokaže pravi put u drugačiju, svetliju budućnost daleko od surovog sveta zla i propale egzistencije koja se guši u sopstvenoj pustoši.

Pročitajte knjigu « Mi deca sa kolodvora ZOO » Christiane F.
Pročitajte intervju sa Christiane F.

18 reagovanja

  1. Slazem se sa tobom u potpunosti!
    Ta knjiga, koju sam, takodje dobila i procitala u srednjoj skoli i odgledala film, kao i mnogi iz moje generacije, dala je pravu sliku narkomanije i treba je, i dajem je danasnjim klincima da je procitaju a ima i na netu, naci cu link pa cu postaviti kod tebe. Jer klinci, vise citaju na netu, na zalost, ali neka je bar tako procitaju!

  2. Evo linka za skidanje knjige, neka je procita svako ko nije!

    http://rapidshare.com/files/105827066/Christiane_F-Mi_deca_sa_kolodvora_ZOO.rar

    Pozzzz

  3. I tako iz decenije u deceniju. Ni jedan pomak na bolje… Deca se drogiraju jer ih ne razumeju roditelji, roditelji ih ne razumeju jer se deca drogiraju…
    Svako ko je odlucio da postane roditelj, po meni bi morao i da procita knjigu i da odgleda ovaj insert. I ne samo to… Da nauci kako da postane uspesan roditelj. Skamenila sam se pred prizorom kroz sta ti mladi ljudi prolaze. Po meni je narkomanija bolest roditelja. Koliko su ti ljudi dobili ljubavi, postovanja od rodjenja:? Voleti samog sebe se uci od onog trenutka kad se rodis.
    Na zalost, insert je (po meni) cist dokaz mrznje prema sebi. Toliko velike mrznje da su posegnuli za vlastitom eutanazijom. Droga je eutanazija, zar ne?

  4. Ja sam `82 godiste i prosao sam puno puno vise od ove knjige!Uspeo sam da OZDRAVIM posle 12godina takvog zivota,ali 99% mojih drugara(bivsih) nece docekati 30-u,zalosno ali je tako!!Sta da radimo kada nam je takva drzava i svi znamo da oni koji su iznad nas plasiraju drogu na trziste,a to niko ne moze da zaustavi!Daj boze da ne gledam vise drugare u cituljama nego nasmejane sa lizalicom a ne spricom u ruci!!!!

  5. Knjiga je odlicna.Procitala sam je 2 puta,a toliko mnogo naucila.Film me je dosta potresao.Ali knjiga je odlicna.

  6. Kako da skinem film? :) plss pomozite

  7. Sanja, film bi trebala da pronađeš na nekim od torrent sajtova, mislim da ga je još moguće naći tamo. Od domaćih sajtova možeš pogledati na Crnoj berzi (www.crnaberza.com) ili na Yuwabitsu (www.yuwabits.net), a od stranih je trenutno najbolji The pirate bay (www.thepiratebay.org).
    Gorane, svaka čast i na iskrenosti, a i na hrabrosti! Veliki pozdrav od mene:-))

  8. Knjiga je zaista dobra i poucna. Citala sam je sa puno suza i okretala stranicu za stranicom. Retki su owakwi ziwoti. Swima preporucujem da je procitaju radi SEBE samih jer ce im pomoci u izboru. Danasnja omladina cesto izabere ono lose, ne razmisljajuci o posledicama, daljem ziwotu, porodici… Ne optuzujem ih za te stwari, jer ko zna sta ih je nawelo na taj put. Swako pogresi, ali neke greske su neoprostiwe i nepoprawljiwe. Tako da
    PAMET U GLAWU I RECI ‘NE’ DROGAMA.

  9. Kako da nadjem link za skidanje filma??

  10. ova je knjiga je veoma poucna …msm da bi deca od 99 pa na dalje trebala da ovu knjugu procitaju na vide sta ih sve ceka u mladosti izlascima….momcima….losem drustvu itd. ….naravno uz ovu knjigu deca bi trebala da diskutuju sa roditeljima o ovakvim stvarima i da ih ne bude sramota ……ova knjiga je daleko bolja nego tinejdzerska literatura abog toga sto je pisac cak i najintivnije i reci koje nisu prijatne za usi oblikovao u malo tisem tonu ..dok u tinejdzerskim romanima koriste se vulgarni izrazi ..i jos jednom OVA KNJIGA JE POUCNA !!!!!!!!!

  11. DA LI JE NEKO GLEDAO FILM “KIDS” ,NISAM SIGURNA DA SE BAS TAKO ZOVE. O DECAKU HIV POZITIVNOM KOJI IDE SA ZURKE NA ZURKU I VODI LJUBAV SA DEVOJCICAMA BEZ ZASTITE

  12. knjiga je ekstra ja sam odusewljena…

  13. odgovor za jelenazzjz film na nasem prevodu se zove “delikventi”gledala sam ga sredinom devedesetih i klinac sa hiv-om spava iskljucivo sa devicama.

  14. Knjiga je na mene ostavila jak utisak.govori o tome koliko je droga stetna za ljude i okolinu koja ih okruzuje…..mnogim mladim ljudima droga moze oduzeti zivot,ne mareci za tim koliko moze biti opasna po zivot….

  15. Knjiga je zaista poucna.preporucujem je deci svih uzrasta.

  16. Šteta što se ova knjiga ne uvrsti u lektiru u osnovnoj školi…mene je jako potresla, sanjala sam da sam ja Christiana 3 noći i imala košmare…međutim, ne slažem se da su roditelji krivi što im je dete narkoman, već su krivi što neće to sebi da priznaju. Drugo, kakve veze ima država? Stvar je karaktera dece i da bude vaspitavano da ije bitno materijalno već neke druge vrednosti. Na žalost, poznajem jako puno narkomana koji su ustvari autodestruktivni ali pored sebe uništavaju i sve oko sebe.

  17. Knjiga je odlična i mislim da svako treba da je pročita.
    Veoma mi se dopada i Vaša ideja da ovo promovišete.
    Srdačan pozdrav! :)

  18. http://zvezdan.forumfree.tv/t299-christiane-f-mi-djeca-s-kolodvora-zoo-wir-kinder-vom-bahnhof-zoo-1981

Ostavite odgovor

Prati

Dobijte svaki novi članak dostavljen u vaše poštansko sanduče.

