Trenutak slave i neka crkavica u džepu


Moderno medijsko tržište izgleda da ne može da zaobiđe konstrukciju i prodaju vegeta-idola. To je danas osnovni posao svih medija, a naročito kada je reč o velikim televizijskim kućama poput ružičaste TV. Svako ko se danas pojavi u medijima, pa makar i na par minuta, potencijalna je medijska zvezda u Srbiji. Postaje idol širokog auditorijuma, a samim tim i uzor za ličnu identifikaciju ljudi. Zvezda je rođena, a publika je zadovoljna…I sve to uz pomoć pažljivo biranih persona za čiju se intimu pretpostavlja da će u velikoj meri privući pažnju publike i postati sastavni deo instant industrije vegeta-idola.
A oni? Stavljaju sopstvenu dušu na tacnu, tražeći zauzvrat minut slave i još poneki dinar pride (dobro dođe da se otplati koja rata ili vrati koji dug). I nemaju apsolutno nikakav problem da kažu sa kim su spavali, ko ih je zlostavljao, koga bi oni da vide u svom krevetu! Spremni su da podele sa celim svetom sav svoj prljav veš, osramote porodicu, povrede ljude koji ih vole, omalovaže sopstvenu decu…samo ako će im to doneti mrvicu popularnosti. Vegeta-idoli u rijaliti šou programima iznose sve svoje nedaće iz života kako bi osvojili neki dinar u emisijama poput „Trenutka istine“, „Menjam ženu“ ili „Velikom bratu“.
U jednoj sevaju optužbe, dolazi do masovnih razvoda, otkrivaju se krivična dela, javno se vređaju najbliži koji, izgleda, prvi put saznaju sa kime zapravo žive.
U drugoj se daje legitimno pravo prevari (čitaj:preljubi). Supružnici se međusobno razmenjuju, nasmejani i željni promene, gledajući sve kao neku avanturu koja im može doneti neku (kakvu-takvu) zaradu. Majke ostavljaju uplakanu decu na milost (i nemilost) neke druge, do sada nepoznate, nove mame. I da doživljaj bude kompletan, pojedini su se toliko uživeli u sopstvenu ulogu da su poželeli čak i intimne odnose sa novom ženom!
Sat vremena na TV-u, par intervjua na zadnjim stranicama dnevnih novina i eventualno neka crkavica u džep cena je suza mnoge dece koju niko nije pitao slažu li se da postanu predmet zabave širokog auditorijuma!
Sa druge strane, vlada opšte mišljenje da kada već to sebi mogu da priušte poznati, zašto onda ne bi isto radeli i obični smrtnici. Naslovne stranice gotovo svakog estradnog magazina prepune su naslova tipa „Kako sam preživela razvod“, „Seksi deda mrazica“, „Odlične su, čvrste, velike i naravno moje“, ali…slava je slava, naslovna strana je naslovna strana, a prosipanje gluposti je svakako obezbeđuje! Bar kod nas.
Međutim, uporno se postavlja jedno pitanje : nisu li vegeta-idoli,koji se ne libe da u javnost iznesu najintimnije detalje iz svog života, žrtve masmedijske produkcije? Pojedini među njima uspevaju čak i da uspešno unovče svoju ulogu žrtve. Najbolji primer za to je Miki iz Kupinova, totalni anonimus u „Kući velikog brata“. Učešće u emisijama i šou-programima jeste problem (iako većina od nas to nije spremna da prizna), jer osoba koja otkriva svoje majintimnije detalje, ne otkriva time samo sebe. Takva osoba otkriva i svoje najbliže i to bez njihove saglasnosti. Supružnici koji naizgled strpljivo sede u studiju, slušajući raznorazne pikanterije iz života svog bračnog druga, nemo daju saglasnost prodaji gluposti. Ali, deca koja kući, pored malih ekrana, prate sve ono što je izrečeno sigurno nisu saglasna sa time da im se porodica uništi. Kakva je takva je, ali opet – njihova je i za bolju ne znaju.
Još strašnije je to što ljude ne motiviše samo novac. U svakom od vegeta-idola postoji i određena doza egzibicionizma! Gotovo svaka emisija zasniva se na senzaciji, a u osnovi svake leži – šok! Pobuđuju se niske strasti u kojima zdravom razumu nema mesta. Otud je moguće i to da nekadašnji kockar javno prizna da bi spavao sa taštom ako bi ona vratila njegove dugove! Uz to ne krije da mu prija publicitet koji je dobio nakon pojavljivanja na TV ekranu. Čak šta više, ovaj vegeta-idol je ponosan na svoj lik i delo.
Strašno je to kada ljudi dobijaju novac samo zbog priznanja da su nekoga prevarili, da su nešto ukrali ili da bi čak i zlostavili nekoga ukoliko im želje ne bi bile uslišene. To znači da su takvi ljudi nagrađeni zbog toga što su učinili (ili nameravaju da učine) nešto loše.
I upravo je to poruka koja se svakodnevno masovno prenosi mladima putem medija koji u ovim vegeta-zvezdama traže (i prepoznaju) svoje idole!
Sa druge strane, ništa nije drugačije ni sa poznatim ličnostima, jedino je razlika u tome što oni nose epitet poznatih. Čak i oni rado dele najintimnije detalje iz svog života sa širokim auditorijumom. Poznate ličnosti davno su shvatile da je iznošenje svoje intime u javnost najbolji put do fanova, jer običan svet voli da čuje da „i bogati plaču“. Time im popularnost nesumnjivo raste, jer se poistovećuju sa običnim smrtnicima (što i jesu, iako većina njih to ne želi da prizna!).
Poslednja i najmorbidnija cena slave jeste upravo ona koja se zasniva na liku i delu poznatih umetnika. To je ona slava koja se gradi na osnovu nečije (obično prerane) smrti, nakon koje se u medijima, bukvalno preko noći, pojave raznorazni menadžeri, rođaci, zaboravljeni članovi porodice, „nesuđeni“ bračni drugovi…i onda krene javno prepucavanje među nima i besramna borba nad autorskim pravima!

Idol umire i tek tada o njemu počinje da se misli,svakodnevno se govori i piše, javljaju se razni novi likovi koji prodaju maglu, lešinari koji trče po svoj deo plena! Odpočinje haos!
Nedavno smo (i još uvek smo) bili svedoci upravo ovakve želje za slavom, nakon tragične smrti Tošeta Proeskog. Ubrzo nakon što je vest o njegovoj pogibiji munjevito obišla Balkan, masovno je krenula trka za profitom. TV ekrani su bili prepuni specijalnim emisijama o liku i delu Tošeta Proeskog, napravljenim brzinom svetlosti. Svakodnevno su se po novinama šepurile raznorazne javne ličnosti kao da su se prosto utrkivale koja će pre da osvane na naslovnu stranu pričajući o Tošetu. Osnovani su razni fan-klubovi pod imenom poznatog umetnika. Čitav cirkus kulminirao je prepucavanjem menadžerke i
„nesuđene“ supruge po novinama, vestima, kuloarima. Priča je dobila svoj epilog na sudu, a duševni bol dobro je naplaćen. Ipak, ono što se krije iza cele farse je upravo to što će se još dugo u narodu pamtiti ime njegove devojke, a u poslovnom svetu šou biznisa – ime njegove menadžerke. U neku ruku, i jedna i druga dobile su svoj trenutak željene
slave. Povrh svega, osnovan je i Odbor za zaštitu lika i dela Tošeta Proeskog sa ciljem da se spreče malverzacije u vezi lika i dela Tošeta Proeskog.
Po svemu sudeći, prodaja magle u Srbiji se itekako isplati. Kultura silovanja ličnosti polako, ali sigurno, nalazi svoje mesto u našem društvu i niko (ali apsolutno niko) nema problem sa tim da sluša ili da priča o najintimnijim detaljima iz života. Egzibicionizam i voajerizam sve su više prisutni u svakodnevnom životu, a ljudi masovno gutaju razne ispovest, žalopojke i priče idola i vegeta-idola. I da zlo bude još veće, većina se poistovećuje sa njima….Sve je dozvoljeno u besumičnoj trci za trenutkom slave… i nekom crkavicom u džepu, pritom.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: